امروز سه شنبه  ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
۱۳۹۸/۱۱/۲۳- ۱۲:۰۷ - مشاهده: ۵۷۱۲

جلسه دفاع آقای مجید قندهاری دانشجو رشته دیپلماسی و سازمان های بین المللی

با موضوع " ارزیابی عملکرد گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه(دی 8)، از زمان تاسیس تا به امروز "

جلسه دفاع از رساله آقای مجید قندهاری ، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته دیپلماسی و سازمان‌های بین المللی با عنوان " ارزیابی عملکرد گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه(دی 8)، از زمان تاسیس تا به امروز " در روزدوشنبه 14بهمن ۹8 13با حضور اساتید محترم: دکتر شهابی (استاد راهنما)، دکتر محمودی (استاد مشاور) دکتر سجادپور ودکتر موسی زاده (اساتید داور)، در سالن دیپلماتیک دانشکده روابط بین الملل، برگزار گردید.
پرسش اصلی و فرضیه این رساله، عبارت بود از:
عملکرد سازمان دی هشت، از زمان تاسیس تا به امروز چگونه بوده است؟
فرضیه: این پایان نامه این فرض را مورد سنجش قرار می دهد که سازمان دی هشت بعد از تشکیل، به دلیل تحولات سیاسی درون کشورهای عضو، مشکلات سیاسی بین کشورهای عضو، عدم وجود یک کشور محور در سازمان و همچنین تعدد موافقت نامه‌های بلندپروازانه، از اهداف اصلی مدنظر خود در اعلامیه استانبول( اعلامیه تاسیس خود) فاصله گرفته است.
وی بیان داشت بدون شک، اتخاذ سیاست ها و مواضع مشترک بین کشورهای عضو در مسائل و موضوعات بین المللی، پس از رایزنی‌های بسیار در سطوح مختلف و در نهایت ملاقات های منظم و متعدد سران حاصل خواهد شد و چنین نزدیکی اقتصادی و سیاسی، روابط بین کشورهای عضو را نیز در جهت مثبت حرکت خواهد داد و زمینه ساز همکاری‌های گسترده اقتصادی و سیاسی بین آن‌ها خواهد شد. هدف اصلی تشکیل سازمان دی هشت، توسعه و پیشرفت جایگاه کشورهای عضو در اقتصاد جهانی، تنوع-سازی و ایجاد فرصت های تجاری جدید، توسعه همکاری در فرآیند تصمیم سازی و سیاست گذاری در سطح بین المللی و توسعه استانداردهای زندگی در نظر گرفته شده است. کشورهای عضو این سازمان از منابع غنی مانند معدن، انرژی و کشاورزی برخوردار هستند. همچنین جمعیت بیش از یک میلیاردی آن ضامن ایجاد یک اقتصاد قوی در حوزه گردشگری نیز می‌باشد. نیمی از کشورهای عضو در میان بیست و پنج صادرکننده برتر جهان قرار دارند. دو عضو از اعضای گروه بیست هستند. همه اعضای دی هشت از بازیگران تاثیرگذار و مهم منطقه خود هستند. حدود ۴۵ درصد از کل صادرات پنجاه و هفت کشور عضو سازمان همکاری اسلامی، توسط این هشت کشور انجام می‌شود. کشورهای عضو دی هشت در مجموع بیش از ۵۵ درصد از تولید ناخالص ملی کل کشورهای سازمان همکاری اسلامی را دارا هستند. این موضوع برای سازمان همکاری اسلامی‌بسیار اهمیت دارد که تجربه سازمان دی هشت به موفقیت برسد، زیرا کشور های عضو این سازمان، نزدیک به 80 درصد از جمعیت کل کشورهای مسلمان را تشکیل می دهند. سازمان دی هشت به عنوان اصلی ترین سازمان همکاری اقتصادی بین کشورهای مسلمان، در صورتی که به نتیجه قابل قبولی دست پیدا کند، می‌تواند قابل گسترش به تمامی‌کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی‌باشد.
وی در قالب چهار فصل به مباحث خود پرداخت که در فصل اول به کلیات پژوهش و اهمیت و دلایل انتخاب موضوع در فصل دوم ساختار دی هشت ، در فصل سوم بررسی فعالیتها و عملکرد سازمان در حوزه‌های اصلی و بررسی موافقتنامه تجارت ترجیحی و در فصل چهار بررسی عملکرد سازمان دی هشت بر اساس شاخصهای همگرایی و نتیجه گیری پرداخته شده است.
رساله آقای مجید قندهاری ، پس از مشورت اساتید و پاسخ گویی ایشان به سوالات مطرح شده، با نمره 18.87 از ۲۰پذیرفته شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما