امروز سه شنبه  ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
۱۳۹۸/۱۱/۲۷- ۱۰:۵۹ - مشاهده: ۵۹۱۴

جلسه دفاع آقای رضا نصیری دانشجو رشته مطالعات جهان گرایش شبه قاره هند

با موضوع " چرایی شکست حزب کنگره و پیروزی حزب بی‌جی‌پی در انتخابات سراسری سال 2014 هند"

جلسه دفاع از رساله آقای رضا نصیری ، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مطالعات جهان گرایش شبه قاره هند با عنوان " چرایی شکست حزب کنگره و پیروزی حزب بی‌جی‌پی در انتخابات سراسری سال 2014 هند" در روزدوشنبه 14بهمن 1398 با حضور اساتید محترم: دکتر محمودی (استاد راهنما)، دکتر میرزایی (استاد مشاور) دکتر شهابی ودکتر بروجردی (اساتید داور)، در سالن دیپلماتیک دانشکده روابط بین الملل، برگزار گردید.
پرسش اصلی و فرضیه این رساله، عبارت بود از:
چه عواملی موجب شکست حزب کنگره ملی هند و پیروزی حزب بی‌جی‌پی در انتخابات سراسری سال 2014 شد؟
فرضیه: این پایان نامه این فرض را مورد سنجش قرار می دهد که ناکارآمدی و فساد در داخل حزب کنگره در برابر ظهور دیدگاه‌های حزب مردم هند(بی‌جِی‌پی) مبنی بر ملی‌گرایی، اصلاحات وسیع اقتصادی و مبارزه با فساد که با استقبال گستردۀ توده‌های مردم روبرو شد، موجب افول تدریجی قدرت و شکست حزب کنگره گردید.
وی بیان داشت انتخابات سال 2014 هند در کنار انتخابات سال 1977(که در آن انتخابات نیز، حزب حاکم یعنی حزب کنگره شکست خورد) از مهم‌ترین انتخابات تاریخ این کشور به‌حساب می‌آید. در این انتخابات کشور هند شاهد زوال قدرت حزب حاکم یعنی حزب کنگره، و پیروزی غیرمنتظره حزب بی‌جِی‌پی بود. در انتخابات شانزدهمین دوره مجلس عوام (لوک سابا)، پس از شمارش حدود 537 میلیون رأی اخذشده، اعلام شد که حزب بی‌جی‌پی توانسته، با کسب 323 کرسی از مجموع 543 کرسی مجلس عوام بر حزب کنگره که تنها توانسته بود 93 کرسی به دست بیاورد، پیروز شود.
حزب کنگره در کشور هندوستان، همواره حزب مسلط بوده و از 60 سال پیش از استقلال هند در عرصه سیاسی این کشور فعالیت داشته و نقش مهمی دررسیدن این کشور به استقلال ایفا کرده است. نام این حزب با شخصیت‌های مهم، اثرگذار و محبوب کشور هند مانند نهرو و گاندی گره‌خورده و پیش‌زمینه تاریخی این حزب همواره نقطه اتکای این حزب برای پیروزی در انتخابات مختلف بوده است. به همین دلایل شکست این حزب در انتخابات 2014، درحالی‌که به‌جز چند دوره کوتاه‌مدت، همواره قدرت در ید حزب کنگره بوده است، بسیار عجیب و شگفت‌آور تلقی شد. حزب پیروز در این انتخابات حزب بهاراتیا جاناتا (بی‌جِی‌پی) بود که حزبی ملی‌گرا و دارای گرایش‌های نژادی است. این حزب در سال 1980 تأسیس شد و به‌تدریج توانست با اتکا به تفکرات میهن‌پرستانه و نژادپرستانه (بخصوص علیه مسلمانان)، سطح نفوذ خود را در جامعه هند بالابرده و موفق شود در بین سال‌های 1998 تا 2004 قدرت را در دست بگیرد. در هر دو انتخاباتِ برگزارشده در این فاصله، حزب بی‌جِی‌پی، کرسی‌های کمتری را نسبت به حزب کنگره کسب کرد. ولی به لطف ائتلاف با دیگر احزاب، موفق به تشکیل دولت شد. اما پس‌ازآن و در سال‌های 2004 و 2009 مجدداً انتخابات را به حزب کنگره واگذار کرد تا اینکه توانست در سال 2014 (با رهبری نارندرا مودی) حزب کنگره (با رهبری راهول گاندی) را با اختلاف معناداری شکست دهد و بار دیگر تبدیل به حزب حاکم شود. بسیاری علت شکست حزب کنگره در این انتخابات را نارضایتی مردم نسبت به فساد گسترده حاکمان و مشکلات اقتصادی دانسته‌اند.
وی در قالب چهار فصل به مباحث خود پرداخت که در فصل اول به کلیات پژوهش و اهمیت و دلایل انتخاب موضوع در فصل دوم بزرگ‌ترین دموکراسی جهان: ساختار سیاسی و احزاب ، در فصل سوم بازنده بزرگ: حزب کنگره ملی هند و در فصل چهار برنده بزرگ: حزب بی‌جی‌پی و نتیجه گیری پرداخته شده است.
رساله آقای رضا نصیری ، پس از مشورت اساتید و پاسخ گویی ایشان به سوالات مطرح شده، با نمره 17.49 از 18 پذیرفته شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما