امروز سه شنبه  ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
۱۳۹۹/۰۴/۱۷- ۱۱:۴۱ - مشاهده: ۳۱۰۱

اولین نشست دوره ای علمی اساتید دانشکده روابط بین الملل

اولین نشست علمی اساتید دانشکده روابط بین الملل بعد از چند مدت وقفه با رعایت پروتکل های بهداشتی و با حضور 16 نفر از اساتید و مدیران دانشکده از ساعت 10 لغایت 12 روز یکشنبه مورخ 15 تیر 1399 در محل سالن دهخدا دانشکده برگزار شد.

اولین نشست علمی اساتید دانشکده روابط بین الملل بعد از چند مدت وقفه با رعایت پروتکل های بهداشتی و با حضور 16 نفر از اساتید و مدیران دانشکده از ساعت 10 لغایت 12 روز یکشنبه مورخ 15 تیر 1399 در محل سالن دهخدا دانشکده برگزار شد.

در ابتدا آقای دکتر شیخ الاسلامی، رئیس دانشکده روابط بین الملل، اهداف برگزاری این نشست و دستورکار آن را تشریح کردند. در ادامه آقای دکتر سجادپور، رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی ضمن بیان اینکه ویروس کرونا علیرغم ایجاد پیامدهای مهم اقتصادی و اجتماعی در درون کشورها، باعث ایجاد تغییرات عمیق راهبردی در جهان نشده است؛ اما برخی روندهای راهبردی را تشدید کرده است. به عنوان مثال اختلاف چین و آمریکا توسعه یافته است. روند دیگر این است که ناتوانی آمریکا در مدیریت داخلی بحران کرونا، نشان داد که این کشور ظرفیت مدیریت جهانی را ندارد. ایشان در مورد تاثیر بحران کرونا بر اروپا نیز افزودند: آلمان نقشی مهم در مدیریت اتحادیه اروپا دارد. این کشور با کمک به کشورهای اروپایی درگیر بحران کرونا توانست نقش رهبری خود را در این اتحادیه برجسته تر نماید. رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی همچنین به منجمد شدن برخی از منازعات منطقه ای البته با رعایت احتیاط از سوی طرف ها اشاره کرد.  سپس  آقای دکتر کشمیری به ارائه موضوع "تاثیر بحران کرونا بر روابط بین الملل، مشاهدات، روندها و چشم اندازها" پرداختند. آقای دکتر کشمیری چهار تاثیر بحران کرونا بر روابط بین الملل را معمای رهبری در نظم بدون هژمون، تقویت ملی گرایی در سطح نخبگان قدرت های بزرگ، تحول مفاهیم فرایند محور، روندساز و الگوساز در روابط بین الملل و در نهایت تغییر ساختار توزیع قدرت در روابط بین الملل بر شمردند. موضوع بعدی بررسی "قرن آسیایی" بود که توسط آقای دکتر غروی ارائه شد. ایشان جنگ های متعدد آمریکا در قرن بیستم را سبب افول قدرت این کشور در قرن بیست و یک دانسته و ظهور چین به عنوان بازیگر اصلی قرن بیست و یکم قطعی دانستندو از توسعه روابط ج.ا.ایران با چین دفاع کرد. سخنران بعدی آقای دکتر شهابی بود که به بررسی موضوع کسری بودجه ایران پرداخت. از نظر ایشان مشکل اقتصاد ایران سه موضوع کسری بودجه، تورم و کاهش ارزش پول است. وی برای مدیریت و برون رفت از وضعیت کنونی اقتصادی، پیشنهاداتی را طرح کرد. در پایان سرکار خانم دکتر مردانه به بیان گزارشی از دوره اخیر تبادل مجازی دانشجو بین دانشکده روابط بین الملل و دانشگاه اراسموس هلند پرداختند. در خاتمه، شرکت کنندگان نقطه نظرات خود را در خصوص مباحث طرح شده در این نشست مطرح کردند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما