امروز سه شنبه  ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
۱۳۹۹/۰۴/۱۷- ۱۱:۴۵ - مشاهده: ۳۰۸۷

جلسه دفاع خانم سها نوروزی دانشجو رشته مطالعات جهان گرایش مطالعات شبه قاره هند

با موضوع " مطالعه تطبیقی جایگاه قدرت نرم در سیاست خارجی هند قبل و در دوره نخست وزیری نارندرا مودی"

جلسه دفاع از رساله خانم  سها نوروزی ، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مطالعات جهان گرایش مطالعات شبه قاره هند با عنوان" مطالعه تطبیقی جایگاه قدرت نرم در سیاست خارجی هند قبل و در دوره نخست وزیری نارندرا مودی " روز سه شنبه  13 خرداد ۹9 13با حضور اساتید محترم دکترشیخ الاسلامی(استاد راهنما)،دکتر فاخری (استاد مشاور) و دکتر بروجردی و دکتر نیک بین (اساتید داور)، در سالن دهخدا دانشکده روابط بین الملل، برگزار گردید

پرسش اصلی و فرضیه این رساله، عبارت بود از:

چرا جایگاه قدرت نرم در سیاست خارجی هند در دورة نخست وزیری نارندرا مودی در مقایسه با نخست وزیران پیشین هند، ارتقاء بیشتری یافته است؟

فرضیه:  این پایان نامه این فرض را مورد سنجش قرار می دهد که مهم ترین دلایل ارتقاء جایگاه قدرت نرم در سیاست خارجی هند در دورة نخست وزیری نارندرا مودی نسبت به دوره‌های پیش از وی در سطح فرو ملی، وضعیت بهتر فناوری ارتباطات در هند نسبت به گذشته و استفاده از این ظرفیت جهت بهبود دیپلماسی عمومی‌کشور، وضعیت نا مطلوب زیر ساخت ها در هند و تلاش جهت جذب سرمایه گذاری خارجی در این حوزه و ارتقاء صنعت گردشگری در کشور؛ در سطح منطقه ای تمرکز رقبای منطقه‌ای مانند چین بر قدرت نرم و جلوگیری از نفوذ نرم چین در منطقة جنوب آسیا و در سطح جهانی توجه روزافزون جامعة جهانی به این نوع قدرت، ارتقاء تصویر جهانی هند و ظرفیت دیاسپورای هند است.

وی بیان داشت از آنجایی ‌که هند به‌طور بی‌سابقه‌ای در حال افزایش قدرت و توان نظامی‌اش است و یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان تسلیحات نظامی در جهان به شمار می‌رود، حفظ یک تصویر دوست‌داشتنی و قابل‌قبول از کشور بسیار حائز اهمیت است؛ هند برای احاطة کامل بر منطقة اقیانوس هند و تأکید بر برتری خود در جنوب آسیا (که هر دو مورد پیش‌نیاز به چالش کشیدن سلطة چین در آسیا هستند)، باید منابع قدرتش را به نحوی توسعه بدهد که تهدیدی برای همسایگانِ نگرانش به شمار نرود. این همان ‌جایی است که قدرت نرم به کار می‌آید. مودی با دقت، بین توسعة نظامی‌کشور و اطمینان دادن به کشورهای منطقه تعادل ایجاد می‌کند، او با سفر به کشورهای منطقه و دیدار با سران آن کشورها به آن‌ها اطمینان می‌دهد که ظهور هند به‌عنوان یک قدرت جدید، صلح‌آمیز است و هند همواره یک هژمون خیرخواه در منطقه خواهد بود.

دولت مودی به صورت استراتژیک در پی ارتقاء یک تصویر مثبت از هند است تا به‌طور هم‌زمان مسیر برای افزایش منابع قدرت سخت هند هموارتر شود. مودی به‌خوبی می‌داند عدم حفظ چنین تصویری راهبردهای مقابله‌ای همسایگان و قدرت‌های بزرگ را در پی خواهد داشت. او با کمک منابع قدرت نرم سعی دارد دوستان و شرکای اقتصادی‌اش را متقاعد کند که ظهور هند به‌عنوان قدرتی جدید کاملاً صلح‌آمیز خواهد بود. درواقع هند می‌خواهد وضعیت موجود خود را به چالش بکشد، اما قصد دارد این کار را تدریجی و بدون ایجاد اختلال عمده‌ای در نظم بین‌المللیِ فعلی انجام دهد و در این راستا، قدرت نرم کمک بزرگی خواهد بود.

وی در قالب پنج  فصل به مباحث خود پرداخت که در فصل اول کلیات پژوهش و دلایل انتخاب موضوع در فصل دوم منابع قدرت نرم هند در فصل سوم جایگاه قدرت نرم در سیاست خارجی هند پیش از دوره نخست وزیری نارندرا مودی  در فصل چهارم جایگاه قدرت نرم در سیاست خارجی هند در دوره نخست وزیری نارندرا مودی و در فصل پنجم پایان نتیجه گیری ارائه می‌شود.

رساله خانم  سها نوروزی ، پس از مشورت اساتید و پاسخ گویی ایشان به سوالات مطرح شده، با نمره 20 پذیرفته شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما