امروز سه شنبه  ۲ تير ۱۴۰۵
۱۴۰۵/۰۳/۳۰- ۱۱:۴۹

یادداشت رئیس دانشکده روابط بین الملل در روزنامه ایران

در پی امضای یادداشت تفاهم خاتمه جنگ بین ایران و آمریکا رئیس دانشکده روابط بین ‌المل در روزنامه ایران، یادداشتی به عنوان ارتقای تراز موقعیت بین‌المللی ایران را منتشر کرد.

ارتقای تراز موقعیت بین المللی ایران
محمدرضا دهشیری؛ رئیس دانشکده روابط بین الملل
تفاهمنامه میان ایران و آمریکا پس از دو ماه درگیری نظامی و تنش‌های فشرده نقطه پایانی بر جنگی بود که ابعاد آن از میدان نظامی فراتر رفته و به حوزه‌های راهبردی، اقتصادی و ژئوپلتیک نیز کشیده شده بود. اهمیت این تفاهمنامه بیش از آنکه در توقف درگیری‌ها باشد، در پیامدهایی نهفته است که می‌تواند بر موازنه قدرت در منطقه و جایگاه ایران در نظام بین‌الملل برجای بگذارد. یکی از مهم‌ترین نتایج این تفاهم، پایان یافتن محاصره دریایی ایران است؛ موضوعی که طی ماه‌های گذشته به یکی از چالش‌های اصلی امنیت و اقتصاد کشور تبدیل شده بود. رفع این وضعیت نه تنها به معنای کاهش فشارهای مستقیم بر ایران است بلکه مسیرهای ارتباطی و تجاری کشور را نیز در شرایطی باثبات‌تر قرار می‌دهد. در کنار این مسأله، تفاهمنامه مزبور حق اعمال حاکمیت ایران بر تنگه هرمز را در چارچوب مسئولیت‌های شناخته ‌شده بین‌المللی در حوزه ایمنی دریانوردی، خدمات کشتیرانی و حفاظت از محیط زیست تثبیت و تضمین کرده است. این موضوع از منظر راهبردی اهمیت ویژه‌ای دارد؛ زیرا تنگه هرمز همچنان یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های انرژی جهان محسوب می‌شود و تثبیت نقش ایران در این منطقه می‌تواند آثار بلندمدتی بر معادلات امنیتی خلیج فارس داشته باشد.
از سوی دیگر، پایان جنگ و ایجاد فضای جدید سیاسی، فرصت اجرای یک استراتژی منطقه‌ای تازه را در اختیار تهران قرار می‌دهد. در شرایطی که بخش مهمی از ظرفیت کشور طی ماه‌های اخیر صرف مدیریت بحران و مواجهه با تهدیدهای مستقیم شده بود، اکنون امکان تمرکز بر اهداف بلندمدت‌تر منطقه‌ای و بین‌المللی فراهم شده است.
در سطح کلان نیز این تفاهم به ارتقای تراز موقعیت بین‌المللی ایران منجر می‌شود. دستیابی به توافقی که پس از یک دوره تقابل مستقیم حاصل شده، نشان می‌دهد که ایران توانسته است با حفظ مؤلفه‌های قدرت و بازدارندگی خود وارد مرحله‌ای جدید از تعاملات بین‌المللی شود. همزمان، این روند جایگاه رژیم صهیونیستی را در معادلات منطقه‌ای بشدت تضعیف می‌کند؛ چراکه یکی از مهم‌ترین اهداف تل‌آویو، تداوم فضای تقابل و جلوگیری از شکل‌گیری ترتیبات جدید منطقه‌ای بود؛ هدفی که اکنون با چالش‌های جدی مواجه شده است.

https://irannewspaper.ir/9050/1/156648

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما